Wednesday, December 5, 2007

Fadhilat Wudhuk

Salah satu syarat sah solat ialah mengambil wudhuk. Berwudhuk lah dengan sempurna...solat hanya akan sempurna dengan wudhuk yang sempurna.

Perbetulkan and sempurnakan lah ibadah wudhuk dan bersihkan semua anggota yang diwajibkan. Adapun sesungguhnya malaikat maut akan menarik nyawa anak Adam dari setiap anggota yang disucikan semasa berwudhuk.

Berikut adalah cara-cara mengambil wudhuk yang sempurna. Dengan wudhuk yang sempurna insyaallah kita akan mendapat kekhusyukan dalam sembahyang.
1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini". (Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah).
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini". (Ahli syurga mukanya putih berseri-seri).
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini". (Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan).
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini". (Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri).
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu". (Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala).
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini". (Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah, dll).
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim". (Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali).
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat". (Qada' dan Qadar kita di tangan Allah).


Rasulullah bersabda, "Barangsiapa berwudhuk dengan membaguskan wudhuk nya, maka keluarlah dosa-dosanya dari kulitnya sampai dari kuku jari-jemarinya". HR. Muslim.

Rasulullah bersabda, "Sungguh ummatku akan diseru pada hari kiamat dalam keadaan bercahaya karena bekas wudhuk nya, (Abu Hurairah menambahkan) maka siapa yang mampu melebihkan panjang sinar pada tubuhnya, maka lakukanlah. (HR. Bukhari dan Muslim).

Orang yag tidur dalam keadaan berwudhuk pahalanya seperti berpuasa.
Orang yang wudhuk sebelum tidur, Malaikat tidur bersamanya.
Nabi kenal umatnya melalui cahaya wudhuk. Wudhuk selepas wudhuk yang belum batal umpama Cahaya atas cahaya (Nur ala nur), sudah cerah lagi bersuluh.
Doa selepas wudhuk gugurkan dosa.
Wudhuk menjadi kafarah, menghapus dosa antara 2 waktu solat.
Air wudhuk dan mandi junub menghasilkan malaikat yang berdoa dan minta ampun untuk tuannya.

Wallahualam. Sekian.

No comments: